Kredi Kartı Aidatı Yasal mı?

Kredi Kartı Aidatı Yasal mı?

Kredi Kartı Aidatı Yasal mı?

Günümüz koşullarında kredi kartı kullanımı neredeyse zorunluluk haline geldi. Nakit taşıma zorunluluğu olmaması, taksitli alışveriş imkanı ve bankaların anlaşmalı firmalarla yaptığı çeşitli anlaşmalar kredi kartı kullanımını herkes için cazip kılıyor. Kredi kartı kullanımından dolayı bankaların tüketiciden aldığı çeşitli aidatlar, son yıllarda tartışma konusu. Alınması yasal olan ve olmayan ödemelerin ayırt edilirken zorlanılması gibi usulsüz alınan aidatların iadeleri için başvuru yapılabilmesinde de tüketiciye büyük iş düşüyor.

Bankalar Tüketiciden Hangi Başlıklarda Kredi Kartı Ücreti Alabilir?

BDDK yasasına göre bankalar tüketiciden 4 madde dışında kredi kartı ücreti alamıyor. Bu maddeler şu şekilde:

  • Yıllık Üyelik Ücreti
  • Ek Kart Yıllık Üyelik Ücreti
  • Kart Yenileme Ücreti
  • Nakit Avans Çekim Ücreti

Kredi kartı ücretleri hakkında BDDK’ya yapılan şikâyetlerin sonucu ne oluyor?

BDDK tarafından yapılan, kredi kartı aidatları hakkında yapılan şikayetlere cevap ise şu şekilde:

“5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’nun Sözleşme Şartları Başlıklı 24. maddesinin (4) numaralı fıkrası: “Kart hamilinin yaptığı işlemler nedeniyle, sözleşmede yer almayan faiz, komisyon veya masraf gibi adlar altında hiçbir şekil ve surette ödeme talep edilemez ve kart hamilinin hesabından kesinti yapılamaz. Sözleşmede kart hamilinin haklarını zedeleyici ve kart çıkaran kuruluş lehine tek taraflı haksız şartlar sağlayan hükümlere yer verilemez.”

Bu hususta dikkat edilmesi gereken nokta kredi kartı talebinin olumlu sonuçlanması sonucu banka ile tüketici arasında imzalanan sözleşmede hangi aidatların yer alıp almadığı. BDDK kanunu ‘banka hiç bir koşulda tüketiciden aidat alamaz’ şeklinde yorumlanıp yanlış bir algıya sebebiyet vermektedir. Ancak BDDK tarafından güvenceye alınan nokta, bankaların geçmiş yıllarda gerçekleştirdiği ‘sürpriz’ aidatlar, yani yıllık üyelik ücreti, ek kart yıllık ücreti, kart yenileme ücreti ve nakit avans çekim ücreti dışında, aynı zamanda sözleşmede de yer almayan aidatların tüketiciden talep edilmesidir.

Yasal olmayan kredi kartı aidatları için nereye başvurmalıyız?

Yapılan araştırmalar neticesinde banka ile imzalanan sözleşmede talep edilen aidatın yer almadığı tespit edilmiş ise tüketici, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun ilgili hükümlerince Tüketici Sorunları Hakem Heyetine ya da Tüketici Mahkemesine başvurmalarıdır.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir